Remote brainstormen in de digitale Design​

De design is dé ruimte op de Strategiefabriek om met je team te brainstormen; ideeën te genereren en uit te werken. Maar hoe vertaal je een sessie in een ruimte met whiteboard muren naar een remote sessie?

Wij beginnen deze blog eerst in de basis van ideegeneratie en laten we op basis daarvan zien welke tools daar geschikt voor zijn. Aan het eind delen we een template voor een brainstorm structuur met werkvorm – waar je zelf je eigen brainstorms mee kan designen.


Idee generatie; een basis van 3 fasen

Een goede brainstorm heeft 3 duidelijke fasen:

  1. Probleem (her)formulering
  2. Ideegeneratie
  3. Uitwerking/design

Deze fasen komen vaak uit zichzelf naar voren als je ‘gewoon lekker aan de slag’ gaat. Maar als je niet samen zit dan is het belangrijk dat je als facilitator deze stappen goed uiteen zet en daar duidelijke afgebakende opdrachten aan koppelt.

Tools die hier goed mee werken

Voor dit soort sessies gebruiken we zelf het liefst Mural en Zoom. Mural, een soort digitaal whiteboard, maakt het voor iedereen makkelijk om bij te dragen. Met een dubbelklik maak je een post-it aan en kan je die meteen vullen met je input. Doordat Mural zelf blanco is kan je als facilitator in de voorbereiding de sessie klaarzetten. Met duidelijke opdrachten, vakken waar de input moet komen en templates voor bijvoorbeeld uitwerkingen.

Zoom voegt de menselijke kant toe aan de sessie. Net als elke andere videochat kan je met Zoom elkaar zien en horen; maar het grote voordeel van Zoom is dat je breakout rooms kan creëren tijdens de sessie. Dus als je in groepjes uiteen wil kan je dat als facilitator in een paar klikken regelen. Is de tijd om? Dan sluit je de ruimtes en komt iedereen automatisch weer terug. Zo kan je makkelijker switchen tussen plenaire en groepsopdrachten.

De werkvormen (duur ca. 1½-2 uur)

Brainstorm process

Ontvang de laatste blogs en inspiratie van de Strategiefabriek

Elke sessie start vaak met een korte check-in; hoe het gaat met iedereen, wat de verwachtingen zijn en waarom we bij elkaar zijn. In de digitale variant moet je ook altijd even checken of iedereen bekend is met de tools. Probeer deze 2 te combineren: laat deelnemers de tool ervaren door een check-in/warm-up oefening te doen; een ‘do-torial’.

Probleem (her)formuleren

Wat zijn de problemen die we moeten oplossen? Maak break-out-teams voor verschillende onderdelen van de uitdaging; bijvoorbeeld klantsegmenten, verschillende stakeholders, sub problemen. Vraag deze teams om dat deel van het probleem in kaart te brengen. Wat zijn de belangrijkste kenmerken? Hoe ziet de context eruit? Wat gaat er mis?

Laat de teams na de break-out weer samen komen. Maar doe in plaats van een plenaire discussie of presentatie een silent review. Iedere deelnemer kan dan door alle output van de teams heen gaan en zijn feedback op post-its in een afwijkende kleur toevoegen. Zo heeft iedereen een stem en blijft de feedback bewaard.

Idee generatie

Met de extra feedback is het tijd voor de ideeën. Zet de teams weer in hun break-out groepje en geef ze ~4 minuten om zoveel mogelijk oplossingen te bedenken en deze in een volzin op te schrijven. Laat de teams na 4 minuten door wisselen tot ze alle problemen hebben gehad. (voeg bij deze stap eventueel extra creatieve prikkels toe)

Haal iedereen weer bij elkaar voor de stemronde. Er zijn nu als het goed is veel ideeën opgeschreven. Reflecteer weer even op het doel van de sessie zodat het team weet waar ze op moeten stemmen(snelheid, waarde, ..?). Zet de voting module van Mural aan en geef iedereen een aantal stemmen (vuistregel: wil je een top 3? geef iedereen 3 stemmen, een top 5? stemmen). Neem hier de tijd voor, iedereen moet de ideeën rustig kunnen bekijken en een oordeel vellen. 

Als iedereen klaar is met stemmen sluit je de stemming en iedereen krijgt het resultaat te zien. Bespreek even kort de inzichten (zitten er bijvoorbeeld dubbele dingen in?) en kies welke ideeën verder uitgewerkt moeten worden.

Uitwerking/design

De laatste stap is het uitwerken van de ideeën. Het is handig om nu weer nieuwe teams te maken; zodat mensen kunnen bijdragen aan ideeën waar ze affiniteit mee hebben. Deze stap kan variëren van het opstellen van een actieplan voor na de sessie (wie gaat er mee aan de slag) tot het ontwerpen van een klantreis of zelfs een businessmodel canvas.

Sluit de uitwerking af met een korte pitch. Ook hier geld net als tijdens de eerste review, niet teveel praten. Dus feedback moet opgeschreven worden in een afwijkende kleur post-it. Dan kan het team de feedback later makkelijk meenemen. 

Als het goed is zijn er nu concrete resultaten, met heldere vervolgstappen. Bedank iedereen voor zijn bijdrage en rond de sessie af.

Wil jij graag het template ontvangen?

Volg ons op:

Geschreven door:

Ontvang de laatste blogs en inspiratie van de Strategiefabriek

De laatste verhalen van de Strategiefabriek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingenPrivacy statement