Interview met Lete Hulscher eigenaresse Mischief Makers

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Lete Hulscher en samen met Emily Hinks heb ik het bedrijf Mischief Makers opgericht. Mischief Makers is een facilitation agency waar we ons vooral focussen op creativiteit en effectief samenwerken. Wij richten ons op teams binnen organisaties en op individuen. Onze naam Mischief staat voor speelsheid en ondeugendheid – dit zetten wij dan ook in tijdens onze trainingen om mensen uit hun comfort zone te halen. Op die manier, ontgrendelen wij meer potentie uit individuen, teams en organisaties.

In de begin stadia van het bedrijf, faciliteerde wij vooral interne workshops bij klanten, inmiddels focussen we ons meer en meer op onze eigen programma’s waarin we de kunst van het faciliteren leren aan anderen. Het uiteindelijke doel is om de go-to plek te worden voor facilitators. Als een klant ons benaderd met een bepaalde workshop sessie, delen wij dat binnen ons Mischief Facilitator Netwerk. We linken de juiste facilitator aan het juiste project, kijkend naar context, ervaring en stijl.

Ons Mischief Maker Network is te verdelen in drie groepen:

  • mensen waarmee we hebben samengewerkt;
  • mensen die werk voor ons hebben gedaan;
  • alumni van onze eigen facilitation academy.


Ik faciliteer zelf ook sessies voor Mischief Makers, maar ben voornamelijk bezig met zaken regelen rondom het bedrijf.

 Hoe deel jij je tijd in?
Eigenlijk is een dag nooit hetzelfde bij ons. Er zijn periodes waarin we heel veel faciliteren, met 3 à 4 workshops per week. Daar komt dan veel bij kijken: het ontwerpen van de werksessie en het faciliteren ervan. Daarnaast hou ik het overzicht van alle projecten die binnen ons team lopen en ondersteun ik met projectmanagement, een hoop administratieve zaken en ik ben verantwoordelijk voor de branding van het bedrijf, wat ook mijn achtergrond is. Heel dynamisch dus.

 Wat betekent faciliteren voor jou?
Kracht halen uit de mensen binnen de ruimte. Het volledig benutten van hun skills, karakters en perspectieven terwijl je naar een eindpunt toewerkt. Je moet flexibel en oplettend zijn; een goede voorbereiding is belangrijk en je moet in de gaten hebben wat er gebeurt binnen de groep. Als er veel spanning hangt in de ruimte, wat ga je daarmee doen? Ga ik door met de sessie zoals ik die gepland heb of ga ik de spanning aanpakken en vragen wat er aan de hand is?

 
Wat zijn de uitdagingen die je hebt met faciliteren?
Het is vaak uitdagend omdat je nooit weet waar je belandt. Wat voor een groep staat er tegenover je en welke interne uitdagingen spelen er? Je werkt altijd met mensen en verschillende persoonlijkheden, nooit is een dag hetzelfde.

 Wat ik heb gemerkt, is dat faciliteren echt een woord van de laatste tijd is, al bestaat het vak al lang. Faciliteren is meer dan alleen een proces begeleiden: je moet ook rekening houden met verschillende karaktereigenschappen en met hiërarchieën binnen een groep. Er zijn hier veel soorten toolboxen voor te vinden. Echter, ondanks dat ‘faciliteren’ een woord van de laatste tijd is, miste ik nog een goed forum waar verscheidene facilitators bij elkaar konden komen om elkaar te ondersteunen en te inspireren. Dit proberen wij nu op te bouwen met ons eigen Mischief Maker Network.

Een andere uitdaging is dat veel bedrijven de term en het vak faciliteren nog niet helemaal begrijpen. Je wordt vaak neergezet als expert in het onderwerp. Je hoeft in principe niet de volledige kennis te hebben over het desbetreffende onderwerp. Die zit namelijk in de groep. Het is aan de facilitator om te zorgen dat die kennis er uit komt; dat participanten hun kennis delen en ergens naar toe kunnen werken.

 

Wat voor advies zou jij geven aan beginnende facilitators?
Het is heel belangrijk om te weten wie jij bent als facilitator. Misschien heb je iets tofs gezien bij een andere facilitator, maak het dan je eigen. Je kan online veel toolboxen vinden voor faciliators met verschillende tools en technieken die je kunt implementeren. Mensen houden van authenticiteit. Anders prikt een groep er zo door heen.

 Ik blijf ook bij mijn eigen stijl. Ik ben bijvoorbeeld energiek en gebruik vaak humor. Daar houd ik mij dan ook aan. Maakt niet uit of de groep ouder, jonger of waar dan ook van komt. Wel is het belangrijk om je stijl te doseren, kijkend naar wie je voor je hebt staan. Als ik een andere houding aanneem, worden mensen sceptisch. Op deze manier blijft het oprecht en dat voelen mensen. Het is dan makkelijker voor hen om ook zichzelf te zijn.

 Wat daarnaast belangrijk is, is dat je neutraal in het proces staat. Iedereen heeft zijn eigen idealen en een bepaalde zienswijze op een onderwerp. Die van jezelf moet je los kunnen laten want jij moet de groep helpen met hún visie. Dit betekent overigens niet dat je je niet kan uitlaten over bepaalde ideeën.

 

Wat zijn jouw meest gebruikte tools?
Wij hebben zelf de Mischief Toolbox, waarbij de focus voornamelijk ligt creativiteit, interactiviteit en speelsheid om mensen uit hun comfortzone te halen. Je kunt hier verschillende oefeningen voor gebruiken: bijvoorbeeld brainstormen, energizers, team-building activiteiten en reflecties. Waar we standaard mee beginnen is een check-in en check-out.

Daarnaast leggen we vaak een “framework” uit waarom we een bepaalde oefening hebben. Zo kun je een draagvlak creëren. Mensen moeten een duidelijk beeld hebben “waarom” ze door een bepaalde oefeningen heen zijn gegaan om er van te kunnen leren.

Vervolgens moet je je constant afvragen of het onderwerp dat besproken wordt relevant is. Iedereen (en zeker ook jezelf) scherp houden, is van groot belang. Je kunt hiervoor altijd inspiratie halen uit de hyperisland toolbox of liberating structures, en onthoud: maak het eigen!

 

Wil je hier nog iets aan toevoegen?
Twee punten wat wel eens vergeten is dat we allemaal mensen zijn en vroeger kinderen zijn geweest. In de zomer hebben we een training gefaciliteerd met een groep mensen uit de UAE (Emiraten) – waar dus ook een cultuurverschil heerste. Desalniettemin hebben we een van onze energizers “Buzzy Bee” geïntroduceerd. Tijdens deze energizer loopt iedereen rond als een zoemend bijtje, voor niemand een normale bezigheid, maar uiteindelijk werd het met open armen ontvangen en kon niemand er genoeg van krijgen!

 Als je je speels hebt opgesteld naar elkaar toe, opent dat vele deuren, je durft meer te zeggen en te doen – je ware aard te laten zien aan de groep. Als je dit goed framed aan het begin van een sessie is er veel meer mogelijk dan je denkt. Mensen houden van speelsheid, daarvan worden mensen energieker, creatiever en enthousiast.

 Punt twee. probeer je ook eens kwetsbaar op te stellen voor de groep. Naarmate jij jezelf meer openstelt, zal de groep dat ook doen. Dat creëert en bepaalde sfeer waarin echt stappen kunt maken.


f

Geïnspireerd?  Neem dan contact op of kom een keer langs op de Strategiefabriek.

amsterdam@strategiefabriek.nl / 0683257747 (Je kan ook via dit nummer Charlotte een Whatsapp bericht sturen)

utrecht@strategiefabriek.nl / 0683339142 (Via dit nummer kan je ook Tecla een Whatsapp sturen)

 

Meer weten over de Strategiefabriek bezoek dan onze Website

Op de hoogte willen blijven met andere leuke blogs zoals deze volg ons dan op LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel deze blog:

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingenPrivacy statement

In 12 stappen naar creativiteit!

Download nu! De Strategiefabriek Creativity Booster met te gekke artikelen, boeken, afspeellijsten, opdrachten en nog veel meer!

× Heb je hulp nodig?